خانهوبلاگبرنامه نویسیکش چیست؟ آشنایی با حافظه Cache
کش چیست؟ آشنایی با حافظه Cache

کش چیست؟ آشنایی با حافظه Cache

کش لایه ای برای ذخیره داده ها با سرعت بالا است. این داده‌ها در سیستم ذخیره‌سازی نگهداری می‌شوند تا بتوانید سریع‌تر به درخواست‌هایی که سیستم ممکن است در آینده با آنها مواجه شود پاسخ دهید.

کش چیست؟

کش (Cache) نامی است که به مکانیزم یا سیستمی که داده ها را ذخیره می کند داده شده است به اصطلاح در زبان فارسی و بصورت عامیانه می گویند داده را کش کرده است یا اطلاعات کش شده است. می‌توانیم این سیستم را به طور خلاصه به شرح زیر توضیح دهیم:

وقتی کاربر برای اولین بار از یک وب‌سایت بازدید می‌کند، داده‌ها را در مرورگر دانلود می‌کند تا محتوای صفحه را ببیند. هنگامی که همان کاربر دوباره از همان سایت بازدید می کند، در اولین ورود به سیستم، وب سایت را بخش داده های از قبل دانلود شده نمایش می دهد تا سایت سریعتر باز شود. بیایید سیستم کش را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

کش چیست و چه کاربردی دارد؟

کش لایه ای برای ذخیره داده ها با سرعت بالا است. این داده‌ها در سیستم ذخیره‌سازی نگهداری می‌شوند تا بتوانید سریع‌تر به درخواست‌هایی که سیستم ممکن است در آینده با آنها مواجه شود پاسخ دهید.

کش شدن داده ها به کاربران امکان استفاده سریعتر و کارآمدتر را می دهد، اما هنگام انجام ذخیره سازی داده در سطح بالا، می تواند بر سرعت رایانه شما تأثیر منفی بگذارد. البته اجتناب از این وضعیت بسیار ساده است. با پاک کردن حافظه پنهان یا همان حافظه کش در بسیاری از سیستم‌ها، می‌توانید به راحتی فضای دستگاه‌های خود را آزاد کنید و به اطلاح کش را پاک کنید.

مزایای کش کردن در طراحی سایت

بسیاری از وب سایت ها در سراسر جهان از سیستم کش استفاده می کنند. در حالت کلی می توان گفت که کش کردن یک سیستم بسیار مفید است زیرا به طور گسترده از آن استفاده می شود. اما هر چیزی مزایا و معایب خاص خودش را دارد. شرکت طراحی سایت که به جزئیات حرفه ای و فنی اشراف داشته باشد می تواند سطح کشینگ را در حالات بهینه ای مدیریت کند و از این امکان جذاب به خوبی استفاده کند.

بزرگترین مشکل دستگاه هایی که کش ندارند زمان انتظار است. چیزی که کاربر نهایی به آن اهمیت می دهد زمان انتظار و به طور خلاصه سرعت سایت است. حتی کسری از ثانیه در محیط اینترنت و بازدید وب سایت مهم است. در این مرحله، استفاده از کش در طراحی وب سایت ها و برنامه نویسی آنها برای اجرای سریعتر بسیار مهم است. اگر کامپیوتر یا مرورگر بخواهد هر بار که وارد سایت می شود همان داده ها را بارگذاری کند، کاربر باید منتظر زمان بارگذاری برای دسترسی به سایت باشد. برای کاهش این زمان از سیستم کش (Cache) استفاده می شود و کدهای استاتیک و ایستا بر روی حافظه کش فراخوانی می شوند. این امکان کاهش زمان انتظار، یعنی دسترسی سریعتر را فراهم می کند.

آیا حذف حافظه کش ضروری است؟

لازم است هر چند وقت یکبار داده های کش روی رایانه ها را حذف کنید. دلیل اصلی این امر این است که اگر برای مدت طولانی حذف نشود، اطلاعات فضای زیادی را اشغال کرده و عملکرد دستگاه شما را تحت تاثیر قرار می دهد. دلیل دیگر این است که نمی توانید تغییرات ایجاد شده در سایت را ببینید زیرا وب سایت ها را از حافظه پنهان واکشی می کند. این دو مشکل را می توان با روش های بسیار کوتاه برطرف کرد.

چگونه کش را پاک کنیم؟

کش در چند مرحله و در مکان های مختلف و مکانیزم های متنوعی فابل پیاده سازی و استفاده است. کش می تواند بر روی مرورگر کاربر انجام شود و هم چنین بر روی وب سرور و حتی بزرگتر از آن در سطح شبکه و نتورک مورد استفاده نیز قابلیت کش شدن را خواهیم داشت. همه ی این حافظه های کش توسط ما قابل مدیریت و دست کاری نیستند و برخی را شرکت های طراحی سایت بر روی سرور کنترل و مدیریت می کنند. کش سمت کاربر (Client) به راحتی در تنظیمات مرورگر یا نرم افزار مربوطه قابل حذف و خالی کردن است.

ساده ترین حالت کش که توسط خود مرورگر انجام می شود با فشردن کلید های کنترل و اف 5 (Ctrl + F5) پاک سازی و حذف داده های کش شده انجام می شود. کلید Ctrl را باید نگه دارید و چند مرتبه دکمه F5 را بزنید. به این حالت Hard reload نیز می گویند، یعنی همان Reload یا رفرش (Refresh) اما بصورت ریشه ای و دریافت مجدد تمامی دیتای درخواست شده از سمت سرور انجام می شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

دیدگاه شما

ثبت