خانهوبلاگراه اندازی سایتوب سرور آپاچی چیست؟
وب سرور آپاچی چیست؟

وب سرور آپاچی چیست؟

سرورهای فایل، سرورهای پایگاه داده، سرورهای ایمیل و سرورهای وب از انواع مختلف نرم افزار وب سرور استفاده می کنند. هر یک از این برنامه ها می توانند به فایل های ذخیره شده در یک سرور فیزیکی دسترسی داشته باشند و از آنها برای اهداف مختلف استفاده کنند.

Apache یک نرم افزار وب سرور رایگان و منبع باز است.

حدود 46 درصد از وب سایت های سراسر جهان از آپاچی استفاده می کنند.

نام رسمی وب سرور آپاچی Apache HTTP Server است و توسط بنیاد نرم افزار Apache نگهداری و توسعه می یابد.

وب سرور به توسعه دهندگان وب اجازه می دهد تا محتوای خود را از طریق اینترنت به کاربران ارائه دهند

Apache یکی از قدیمی ترین و معتبرترین سرورهای وب است که اولین نسخه آن بیش از 20 سال پیش در سال 1995 منتشر شد.

قبل از بررسی نحوه عملکرد سرور Apache، ابتدا باید بدانید که وب سرور چیست.

وب سرور چیست؟

سرورهای فایل، سرورهای پایگاه داده، سرورهای ایمیل و سرورهای وب از انواع مختلف نرم افزار وب سرور استفاده می کنند. هر یک از این برنامه ها می توانند به فایل های ذخیره شده در یک سرور فیزیکی دسترسی داشته باشند و از آنها برای اهداف مختلف استفاده کنند.

وظیفه یک وب سرور ارائه خدمات به وب سایت ها در اینترنت است. برای دستیابی به این عملکرد، به عنوان یک واسطه بین سخت افزار سرور و دستگاه های کاربران عمل می کند و بر اساس هر درخواست کاربر محتوا را از سرور بیرون می کشد و به وب سایت در مرورگر کاربر می رساند.

بزرگترین چالش برای هر وب سرور، خدمت رسانی به بسیاری از کاربران سایت یا برنامه ها در لحظه است که هر کدام درخواست صفحات مختلف را بصورت همزمان و مستقل انجام می دهند. وب سرورها، فایل هایی را که به زبان های برنامه نویسی مختلف مانند C#، PHP، Python، Java و دیگر زبان ها نوشته شده است، پردازش می کنند.

سرورها این فایل ها را به فایل های HTML تبدیل می کنند و این فایل ها را به مرورگرهای کاربران ارسال می کنند.

وب سرور به زبان ساده چیست؟ ابزاری است که مسئول ارتباط صحیح بین سرور سروریس دهنده و سرویس گیرنده است.

وب سرور آپاچی چگونه کار می کند؟

اگرچه ما Apache را وب سرور می نامیم، اما این سرور به معنای واقعی کلمه، سرور نیست، بلکه برنامه ای است که روی سرور اجرا می شود. وظیفه آن برقراری ارتباط بین سرور و مرورگرهای بازدیدکنندگان وب سایت (به عنوان مثال: Firefox، Google Chrome، Safari و غیره) و برقراری ارتباط بین آنها به صورت رفت و برگشت (با استفاده از معماری سرویس دهنده-سرویس گیرنده) است. Apache از این نظر چند پلتفرمی است که بر روی همه سیستم عامل ها کار می کند و بنابراین بر روی سرورهای یونیکس و ویندوز کار می کند.

هنگامی که یک بازدید کننده می خواهد صفحه ای را از وب سایت شما بارگذاری کند، به عنوان مثال، صفحه اصلی یا صفحه “درباره ما”، مرورگر آن درخواست را به سرور شما ارسال می کند و Apache پاسخی را با تمام فایل های درخواست شده (متن، تصاویر و غیره برمی گرداند)، سرور و سرویس گیرنده از طریق HTTP با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و Apache مسئول ارتباطات یکپارچه و ایمن بین دو دستگاه یعنی دستگاه کاربر یا بازدید کننده و سرور است.

Apache یک برنامه بسیار قابل تنظیم است، زیرا ساختار آن بر اساس مفهوم ماژول ها است. ماژول ها به مدیران سرور اجازه می دهند تا افزونه ها را روشن یا خاموش کنند. Apache دارای ماژول هایی برای امنیت، ذخیره سازی، بازنویسی URL، احراز هویت رمز عبور و موارد دیگر است.

آپاچی و دیگر سرورهای وب

علاوه بر آپاچی ، وب سرورهای دیگری مانند Tomcat و NGINX و IIS نیز وجود دارد. اساساً هر برنامه وب سرور برای اهداف متفاوتی ایجاد شده است. در حالی که آپاچی پرکاربردترین و منعطف ترین است و جایگزین های بسیار کمی دارد.

مزایا و معایب وب سرور apache

وب سرور آپاچی می تواند یک انتخاب عالی برای اجرای وب سایت شما بر روی یک پلت فرم پایدار و همه کاره باشد. با این حال ، این محصول دارای اشکالاتی هم هست که باید مراقب آنها باشید.

مزایای آپاچی

  • منبع باز و رایگان، حتی برای استفاده تجاری
  • نرم افزاری مطمئن و پایدار
  • مشکلات بروزرسانی ایمن مکرر و منظم
  • به دلیل ساختار مبتنی بر ماژول، انعطاف پذیر و آسان برای سفارشی سازی است
  • پیکربندی آسان، مبتدی و دوستانه
  • کراس پلتفرم است و روی سیستم عامل های مختلف کار می کند (بر روی سرورهای یونیکس و ویندوز اجرا می شود)
  • برای سایت های وردپرسی خوب کار می کند
  • جامعه بزرگ و پشتیبانی آسان در صورت بروز هر گونه مشکل

معایب آپاچی

  • مشکلات عملکرد در سایت های دارای ترافیک بالا
  • گزینه های پیکربندی بسیار زیاد ، که ممکن است منجر به آسیب پذیری های امنیتی شود

نتیجه گیری

Apache یکی از محبوب ترین سرورهای وب است که به شما امکان می دهد وب سایت امن را بدون تجربه و تخصص زیاد اجرا کنید. آپاچی محبوب ترین انتخاب در بین کارآفرینان و مشاغل کوچک است که خواهان حضور در وب هستند.

می توانید Apache را از سایت رسمی آن بصورت رایگان دانلود کنید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

دیدگاه شما

ثبت