خانهوبلاگراه اندازی سایتپروژه گوگل AMP چیست؟
پروژه گوگل AMP چیست؟

پروژه گوگل AMP چیست؟

AMP چیست و چه کاربردی دارد و چگونه کار می کند؟ گر واژه AMP را اخیرا شنیده اید و از جزئیات و مکانیزم آن بی خبرید این مقاله را دنبال کنید، سعی می کنیم

AMP چیست و چه کاربردی دارد و چگونه کار می کند؟ گر واژه AMP را اخیرا شنیده اید و از جزئیات و مکانیزم آن بی خبرید این مقاله را دنبال کنید، سعی می کنیم تمامی سوالات مرتبط با تکنولوژی Google AMP را در این متن پاسخ دهیم.

کلمه AMP مخفف عبارت Accelerated Mobile Pages می باشد، یک پروژه اوپن سورس یا متن باز است که توسط گوگل با هدف بهینه سازی و افزایش سرعت لود محتوا در موبایل عرفی شده است. در سال ۲۰۱۵ گوگل پروژه ای با نام amp را معرفی کرد و از اوایل سال ۲۰۱۶ نتایج آن در SERP دیده شد.

حتما در جستجو هایی که روزانه دارید در نتایج به آیکون رعد و برق شکل که در دایره ای کوچک در انتهای آدرس صفحات علامت گذاری شده است برخورده اید، نمونه آن را در تصویر زیر میتوانید ببینید، این صفحات از تکنولوژی AMP بهره مند هستند.

SERP چیست؟

کلمه SERP مخفف Search Engine Results Page است و نامش ممکن است حدس زده باشید که صفحه نتایج جستجویی است که برای کاربر به نمایش در می آید، هر چیزی که در لیست نتایج گوگل می بینید را می گویند و اگر دقت کرده باشید بجز لینک و متن برخی سایت ها اطلاعات اضافه ای دارند که یکی از این موارد اضافه لوگو AMP است که قبل از ورود به آن صفحه گوگل به شما این موضوع را اطلاع می دهد این صفحه از تکنولوژی AMP پشتیبانی می کند و شما با کلیک روی آن لینک وارد سایت نمی شوید و اطلاعات کش شده به سرعت در همان صفحه گوگل به نمایش در خواهد آمد.

AMP چیست؟

یک پروژه مشترک بین گوگل و توییتر است که به طراحان وب سایت این امکان را می دهد که صفحات پر شتاب مخصوص بازدید کنندگان موبایل ایجاد کنند. در واقع صفحاتی که مجهز به این تکنولوژی باشند از کد های خیلی ساده و ابتدایی html تشکیل شده اند که بسیاری از محتواهایی که در صفحات عادی لود می شوند را ندارند و خیلب سبک و راحت به راحتی باز می شوند.

جالب است بدانید که این صفحات در واقع قبل ار کلیک شما هم توسط گوگل بازیابی شده اند و به محض انتخاب شما می توانید در همان صفحه نتایج گوگل بصورت یک صفحه popup نتایج آن صفحه را مشاهده کنید و طبیعی است که از سرعت بالایی برخوردار باشند و به راحتی و با UX مناسب برای کاربر قابل استفاده خواهد بود.


مطلب مرتبط: منظور از UX چیست؟


نحوه استفاده از AMP

تکنولوژی AMP فقط در موبایل قابل استفاده است و اگر دقت کرده باشید و لیست نتایج گوگل را ببینید در دسکتاپ خبری از AMP نیست و شما هیچ نتیجه ای در این خصوص پیدا نمی کنید اما وقتی با موبایل به جستجو در گوگل می پردازید صفحات AMP بسیاری را می بینید که با آیکون بخصوص رعد و برق کنار هر صفحه نشانه گذاری و مشخص شده است. وب سایت هایی که محتوای خاص و پیچیده از نظر طراحی دارند نمی توانند مجهز به AMP شوند چرا که در طراحی سایت امکانات بسیار کمی برای ساخت صفحات AMP در دسترس برنامه نویسان است و افکت ها و المان های پیچیده را نمی توان به صفحات AMP منتقل کرد، از این رو فقط برای صفحات محتوایی و پست ها وبلاگ قابل استفاده هست که هدف آن صفحات فقط اطلاع رسانی بصورت متن، تصویر و نهایتا ویدیو است و نیاز به امکانات بخصوصی ندارند.

نمونه سایت دارای AMP

نمونه سایت دارای AMP

نحوه تشخیص صفحات AMP

همانطور که در عکس مشاهده می کنید در serp لینک هایی که دارای این قابلیت هستند که عمدتا خبرگذاری ها و سایت های وبلاگی هستند کنار لینک آن ها علات رعد و برق کوچکی داخل دایره قرار گرفته اند، این نشان می دهد که شما می توانید با کلیک روی آن لینک به سرعت صفحه را مشاهده کنید و نتایج آن را مطالعه کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

نظرات کاربران

روحی

amp فقط به درد طراحی سایت خبری میخوره الکی وقت نذارید مفت نمی ارزه سئو رو هم داغون میکنه

۱۴۰۰/۸/۷

دیدگاه شما

ثبت