خانهوبلاگراز موفقیتالکسا و سئو و ارتباط آنها
الکسا و سئو و ارتباط آنها

الکسا و سئو و ارتباط آنها

در خارج از کشور چندان به الکسا توجه نمی‌شود. الکسا تنها برای موتورهای جستجوگر اینترنت اکسپلورر، کروم و فایرفاکس است

در این مطلب قصد داریم درباره ی الکسا، فایده های آن و ارتباط آن با سئو اطلاعاتی را به شما بدهیم.

الکسا چیست؟

سوال: در خارج از کشور چندان به الکسا توجه نمی‌شود. الکسا تنها برای موتورهای جستجوگر اینترنت اکسپلورر، کروم و فایرفاکس است و کاربرانی که از ios و مک استفاده می کنند احتمال زیاد استفاده از سافاری را به الکسا ترجیح می دهند. در نتیجه تمامی اعداد و ارقام گزارش شده مربوط به الکسا بدون در نظر گرفتن تمام کاربرانی است که از مرورگرهای کروم، اکسپلورر و فایرفاکس استفاده نمی کنند. در نتیجه می توان به این اعداد و ارقام اطمینان کرد و تا چه حد معتبر هستند؟ ممکن است اینطور به نظر بیاید که کاربران ایرانی بیش از حد لزوم به الکسا توجه می کنند؟

پاسخ: این که در خارج از کشور توجه کمتری به الکسا می شود کاملاً درست است و در ایران بیش از اندازه به آن بها داده شده است و به نظر می‌ رسد که الکسا آن قدر ها هم مهم نباشد.

روش رتبه بندی الکسا و ابزار آن:

اگر بخواهیم درباره روش محاسبه رنک یا رتبه بندی الکسا به شما اطلاعاتی بدهیم باید بگویم که طبق اطلاعاتی که سایت الکسا به ما می دهد میانگین از تعداد بازدید ها در سه ماه اخیر ضرب در بازدید از پنجره های آن با توجه به تعداد تولبار های نصب شده در دستگاه های مختلف تخمین زده می شود.

  1. این روش سال ها تغییر نکرده و ثابت مانده
  2. تولبار الکسا را بسیاری از افراد ندارند
  3. بسیاری از شرکت ها روش کارشان را به صورت دقیق و جامع توضیح نمی دهند

آیا آمار الکسا دقیق است؟

اما به صورت کلی می توان گفت که میانگینی که  به ما داده می شود نادرست هم نیست؛ زیرا همبستگی بالایی با میزان استفاده از آن تولبار ها دارد. درمقابل آن نمی ‌توان گفت که صد در صد درست است. به بیان دیگر می توان گفت که دقت خوبی دارد؛ اما درصد هایی از خطا هم در آن وجود دارد زیرا الکسا دقیقا تعداد بازدیدکننده ها را به ما نمی ‌دهد و میانگینی از بازدید هایی که از پیج صورت گرفته را در اختیار ما قرار می دهد. در واقع اگر الکسا اعلام می کند که آمار بازدید از سایت بالا است واقعاً اینطور است و زمانی که الکسا اعلام می ‌کند که آمار بازدید از یک سایت پایین است احتمالاً درست می گوید. یعنی بین تعداد بازدید کنندگان و پارامتر هایی که خود سایت الکسا در نظر می‌ گیرد تناسب وجود دارد.

اگر بخواهیم مثالی برای آن بزنیم می توانیم به درصد های کنکور اشاره کنیم. مثلاً همان طور که شخصی در کنکور رتبه ۱۰۰ را می گیرد نسبت به کسی که رتبه در کنکور ۱۰۰۰ شده نمره ۱۰ برابری ندارد یعنی کسی که رتبه کنکور ۱۰۰۰ شده است نمره اش یک دهم شخصی که رتبه ۱۰۰ شده است نیست. و از آن جایی که بازه بین درصد ها در کنکور از منفی ۳۳ (همه سوال ها را غلط زده) تا ۱۰۰ درصد است (همه سوال ها را درست زده). کسی که ۷۲ درصد زده باشد رتبه ۱۰۰۰ می شود یعنی در همین سه نمره ۹۰۰ نفر رتبه بندی می شوند.

پس رتبه بندی الکسا معمولاً تعداد بازدید کننده را اعلام نمی ‌کند اما مقیاسی از عمومیت داشتن سایت به ما می دهد. در کل با ۲۵۰۰۰ تولبار بر روی تعداد محدودی مرورگر نمی‌ توان به تعداد دقیق بازدید کنندگان دسترسی پیدا کرد.

تاریخچه الکسا:

در سایت winningwp  اقای برین ویلسون مقاله ای در زمینه ی الکسا نوشته است.

این مقاله درباره این است که الکسا چیست و چرا نباید خیلی به آن توجه کرد. او تاریخچه ای درباره ی الکسا بیان کرده و گفته که الکسا در سال ۱۹۹۶ منتشر شده و در کالیفرنیا به عنوان یک سایت به شرکت یا زیر مجموعه از آمازون در آمده و در سال ۱۹۹۹ توسط آمازون رسما خریداری شد و از آن جایی که محاسبات سایت آمازون بیش از اندازه دقیق است و نمی تواند فقط از چند تولبار استفاده کند پس احتمالاً به گستره ی بیشتری از منابع دسترسی دارد.

این مقاله نکات خوبی درباره رتبه بندی الکسا، رنکینگ آن و فایده آن در اختیار ما می‌ گذارد همچنین در انتهای این مقاله نتیجه گیری بسیار جالب و مفیدی هم صورت گرفته که پیشنهاد مطالعه ی آن را به شما هم می دهیم.

چرا در ایران بیش از حد به الکسا توجه می شود؟

برای پاسخگویی به این سوال باید بدانیم که الکسا چه فایده ای برای ما دارد.

مزیت های الکسا:

  1. الکسای بالا جنبه ی تبلیغاتی دارد و می توان از آن درآمد کسب کرد و باعث می شود که توجه سرمایه گذاران به رنکینگ یا رتبه بندی ای که الکسا اعلام کرده جلب شود. اما فراموش نکنید که سرمایه‌ گذاران هم تنها به رنکینگ الکسا توجه نمی کنند ولی به هر حال باعث جلب توجه آن ها می شود.
  2. cpm یا تبلیغات کلیکی: بر پایه آن رتبه بندی یا رنکینگ یا میزان بازدید از سایت ها صورت می‌گیرد یعنی تبلیغات بیشتری به سایت هایی که از نظر الکسا بازدید های بیشتری دارد داده می شود. اما گاهی اوقات پیش می آید که سایت هایی که الکسای بالایی ندارند کلیک بیشتری برای ما به دنبال می آورند و همچنین ممکن است در مقابل سایت هایی که الکسای بالایی دارند نتوانند آنقدری که ازشان انتظار می‌ رود کلیک به دنبال داشته باشند. پس همیشه هم نمی ‌توان از الکسا استفاده کرد چون میزان کلیک به بازدیدکنندگان و کیفیت آن ها و فعالیت آن ها بستگی دارد.

ارتباطی بین سئو و الکسا وجود ندارد پس در واقع کسی که می‌ گوید با سئو می تواند الکسا را بالا بیاورد به احتمال زیاد شما را فریب می دهد.

الکسا ارتباطی با سئوی پیج ندارد اما ممکن است پارامتر هایی که برای سئو استفاده می شود برای بالا بردن الکسا هم استفاده شود. مانند میزان بازدید از پیج. همین موضوع باعث می‌ شود که بسیاری از افراد فریب سئو کار های بدون کیفیت و تقلبی را بخورند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

دیدگاه شما

ثبت