خانهوبلاگراه اندازی سایتفناوری Ajax چیست و چه کاربردی دارد؟
فناوری Ajax چیست و چه کاربردی دارد؟

فناوری Ajax چیست و چه کاربردی دارد؟

Ajax مخفف عبارت (Asynchronous JavaScript and XML) است، که یک فناوری وب است که می تواند صفحات وب را با تبادل داده ها با سرور انجام دهد

Ajax مخفف عبارت (Asynchronous JavaScript and XML) است، که یک فناوری وب است که می تواند صفحات وب را با تبادل داده ها با سرور انجام دهد بدون آنکه نیاز به بازخوانی صفحه به صورت ناهمزمان به روز شدن بصورت کند باشد، به طوری که کل محتوای صفحه وب می توان بدون انکه صفحه رفرش شود و از صفر لود شود تغییر داد، یعنی فقط آن بخش مورد نیاز درجا بروزرسانی می شود. مشهورترین نمونه استفاده از Ajax را می توان در پیشنهادات نتایج جستجوری Google دید که که هنگام شروع به تایپ یک کلمه کلیدی در کادر جستجو نتایج مشابه ظاهر می شود و پیشنهادات بیشتری به کاربر نمایش داده خواهد شد.

تکنولوژی Ajax چیست

تکنولوژی Ajax که برخی آن را آژاکس و برخی دیگر ایجکس (ای جکس) می خوانند، برای ارسال و دریافت درخواست های HTTP بدون نیاز به بارگذاری مجدد کل صفحه وب استفاده می شود ، که باعث افزایش سرعت صفحه می شود. فرض کنیم شما می خواهید یک برنامه چت مانند فیس بوک بسازید، منطقی نیست که هر لحظه با هر پیام جدید صفحه پیام ها را بارگیری کنید، راه حل این است که از فناوری Ajax برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض بارگذاری مجدد صفحه استفاده کنید. AJAX یک فناوری است که بر روی مرورگرهای وب اجرا می شود و مستقل از سرورهای وب نیست و به کمک وب سرور ها کار می کند.

شاید برای شما جالب شود که بدانید Ajax یک فناوری جدید نیست، نام کامل آن javasript و XML گرفته شده است که بصورت ناهمزمان استفاده می شوند، می توان گفت ترکیبی از فن آوری های قدیمی است که مورد استفاده قرار می گیرد. در مورد اینکه ناهمزمان بودن به چه معناست در مقاله دیگری توضیحاتی ارائه خواهد اما بصورت خیلی خلاصه در زیر تفاوت آن را دریابید:

تفاوت بین برنامه نویسی سنکرون و آسنکرون در چیست؟

سنکرون یا همزمانی: مرورگر از سرور درخواست داده کرده است و سرور مشغول است، مرورگر منتظر می ماند تا سرور داده ها را برگرداند و مرورگر می تواند صفحه را نمایش دهد. در طول این مدت صفحه ثابت و به عبارتی سفید می ماند تا نتیجه برگشت داده شود و بعد از آن بروزرسانی می شود.

آسنکرون یا ناهمزمان: مرورگر اطلاعات را از سرور درخواست می کند و سرور مشغول است، مرورگر می تواند کار اصلی (نمایش نتیجه در صفحه ) را آزادانه انجام دهد و بعد از آن سرور پاسخ را برمی گرداند، هنگام دریافت داده های جدید که سرور مشغول بود و پاسخ نداده بود به مرورگر اطلاع داده می شود و مرورگر داده هایی را که برای به روزرسانی قسمت بخصوصی از صفحه برگردانده شده است بروزرسانی می شود و دوباره نمایش داده می شود

مزایای استفاده از Ajax چیست

  • بهبود تجربه کاربر (UX) از طریق حالت ناهمزمان
  • بهینه سازی انتقال بین مرورگر و سرور، کاهش رفت و برگشت داده های غیر ضروری، کاهش استفاده از پهنای باند
  • موتور Ajax روی سرویس گیرنده (Client) کار می کند و بخشی از کارهایی را که سرور در ابتدا انجام می داد را انجام می دهد، که باعث کاهش بار سرور تحت تعداد درخواست های زیادی از کاربران می شود.

مضرات آژاکس چیست

  • عدم پشتیبانی در مرورگر های قدیمی نظیر IE
  • کار نکردن در صورت غیر فعال کردن جاوااسکریپت در مرورگر توسط کاربر
  • پیچیدگی در پیاده سازی و عدم امکان دیباگ صحیح توسط برنامه نویس

برای درک کامل فرایند ای جکس، مراحل ارسال درخواست به سرور را توضیح می دهیم:

1. در هر رویداد خاص در یک صفحه وب مانند فشار دادن یک دکمه یا بارگیری صفحه وب سایت بصورت کامل شده است

2. یک شیء محلی به اصطلاح XMLHttpRequest توسط جاوا اسکریپت ایجاد می شود (این شیء برای ایجاد درخواست در یک محدوده خاص استفاده می شود)

3. شیء XMLHttpRequest درخواستی را به سرور ارسال می کند

3. سرور در حال پردازش درخواست است

4. سرور به صفحه وب پاسخ می دهد

5. پاسخ توسط Javascript خوانده می شود

6. عمل صحیح روی صفحه انجام می شود ، مانند تجدید صفحه با داده های جدید

شی XMLHttpRequest توسط مرورگرهای مدرن پشتیبانی می شود که به ما اجازه می دهد بدون نیاز به بارگذاری مجدد صفحه درخواست هایی را در پشت صحنه مطرح کنیم. XMLHttpRequest می تواند برای به دست آوردن هر نوع داده ، نه فقط XML، استفاده شود و از پروتکل های دیگری به غیر از HTTP (شامل فایل و FTP) پشتیبانی می کند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

نظرات کاربران

rasaneh sara

ajax مگه هنوزم مستقیم استفاده میشه؟ الان خیلی از فریم ورک ها برای ارتباط داخلی خودشون از ایجکس استفاده میکنن بهتره با لایبرری های معروفی ایجکسی کار کنید چون خودش خیلی پیچیدگی داره و مدیریت خطا رو سخت میکنه ممنون از توضیحات خوبتون

۱۴۰۰/۸/۱۰

monster

ای جکس خیلی مفهوم ساده ای داره و مسلط بهش خیلی راحت هست، برخلاف تصورات که حتی توی افراد فنی هم دیده میشه که خیلی پیچیده و سخت به نظرشون میاد، ممنون از توضیحات خوب شما

۱۴۰۰/۸/۷

دیدگاه شما

ثبت